A reklámok “mellékhatásai”

Mire is gondolunk, ha a reklámok “mellékhatásait” emlegetjük?

Egy reklámnak, leegyszerűsítve, két célja van, az pedig a termékek eladásának, illetve maga a gyártó profitjának növelése. No, de sosem gondolunk bele, hogy egy reklámnak a vásárlás ösztönzésén kívül még milyen hatásai lehetnek? Ezeket említettem a címben is “mellékhatásoknak”. Hiszen a vállalat céljai között nem szerepel ezek elérése, mégis megvalósulnak ezek realizálása.

Több példát is lehetne említeni, például a társadalmi szokások és megítélés átformálását tekintve, amiket egy-egy reklám el tudott érni az évek folyamán. Az egyik ilyen eset a női borotva reklámozásának végeredményeként következett be. Az 1910-es években a ma már jól ismert  Gillette Safety Razor Company bemutatta az első, nőknek gyártott borotvát, mely eladása először nem a vártak szerint történt. Ennek egyszerű oka volt, mégpedig, hogy mindenki, nők és férfiak együttesen, úgy gondolta, hogy a borotválkozás kizárólag férfi szokás. A reklámok viszont azt a képet alakították ki, hogy a női szőrzet megmutatása ciki, sőt, visszataszító is lehet. Ezáltal a Gillette  által közvetített reklámok a nőkben kellemetlen érzést keltettek és erősítettek, ha lábuk vagy hónaljuk nem volt leborotválva. A férfiakban pedig taszítást alakítottak ki a borotválkozási szokásokat nem követő vagy megtagadó hölgyekkel szemben. Gondoljunk csak bele, mi, a XXI. század embere, mit érzünk, ha egy hosszú szőrös női lábra gondolunk. Hát igen… a Gillette reklámkampánya sikeres volt!